Automatika fotoaparátu nevie čo fotíte, snaží sa len o to, aby fotka nebola ani príliš svetlá, ani príliš tmavá. Ak fotíte malú vec na bielom pozadí, fotka sa jej zdá príliš svetlá a tak expozíciu stiahne, výsledkom čoho sú vždy tmavé fotky.

Takéto fotky sa dajú upraviť v počítači, avšak sú s tým spojené problémy, napríklad šum ktorý sa zosilní.
Každý fotoaparát však má nástroj, ktorým sa dá tmavým fotkám predísť - kompenzáciu expozície. Tá sa dá nastavovať do plusu - vtedy fotky vychádzajú svetlejšie, alebo do mínusu - vtedy tmavšie.


Kompenzácia sa nastavuje po krokoch +1 +2 rozdelených ešte na 2 alebo 3 medzikroky napr +1 a 1/3. Pozrite sa do manuálu k vašemu fotoaparátu.

Nasledujúce fotky sú úplne bez úpravy, iba zmenšené, fotené našim testovacím fotoaparátom SONY. Šperk sme odfotili raz na bielom podklade a raz na tmavom.

Ako sme si povedali ak fotíme na bielom podklade, fotoaparátu sa zdá scéna presvetlená tak stiahne expozíciu a my musíme fotky zosvetlovať v PC. Nastavením kompenzície na +1 sme docielili úplne ideálnu expozíciu, žiadna časť bielej nie je prepálena, ale čierna štruktúra je oveľa lepšie rozpoznateľná. POZOR - Aby mala kompenzácia expozície do plusu zmysel, musíte mať dostatok svetla - ak je svetla málo, a fotoaparát už nevie znížiť clonu, ani predĺžiť čas, tak ak komenzáciu nastavíte do plusu, neostane mu nič iné ako zvýšiť ISO, čo je defakto to isté, ako keď fotky zosvetlujete v počítači.

Na čiernom podklade automatika úplne zlyhala, takáto prepálená fotka sa nedá zachrániť už ani v počítači. Až kompenzíciou -2 sme docielili čo najmenšie ujmy, čierna je čierna a prepaly sú v norme. Pod pojmom prepal rozumieme biele časti fotografie, kde už nie je žiadna kresba, kde je predmet tak presvetlený, že na fotke je to len bielo biele nič a teda ani v PC sa nedá táto časť stmaviť a vrátiť jej detaily.

(ps. Ako vyretušovať chĺpky na čiernom skle si povieme neskôr ;)
(ps2. Pri fotení sa určite oplatí improvizovať, čierne pozadie je displej mobilného telefónu.)

Manuálny režim

Ak chcete zájsť ešte ďalej, je tu pre vás manuálny režim, ktorý však majú len pokročilejšie fotoaparáty. Nevýhodou kompenzácie expozície je totiž to, že kompenzuje vždy aktuálne len to, čo nameria automatika pri konkrétnej fotke. Ak napríklad fotoaparátom alebo výrobkom pohybujete, výrobok na bielom pozadí zaberá vždy inú pomernú časť fotografie, automatika nameria vždy niečo iné a fotky vyjdú jedna tmavá, jedna svetlá - musíte priebežne meniť aj kompenzáciu. Ak nastavíte správnu manuálnu expozíciu raz, vzhľadom na osvetlenie scény, fotky vyjdú exponované správne bez ohľadu na to, či fotíte čiernu vec alebo bielu.

Manuálna expozícia sa nastavuje kombináciou clony, času a citlivosti ISO. Tie správne čísla môžete zistiť buď skúšaním a skúsenosťami, alebo z údajov už odfotenej fotografie na automatiku - pri prezeraní fotografií si zapnite rozšírené informácie a ak sa vám na fotka zdá pozadie exponované správne - údaje si opíšte a nastavte ich v manuálnom režime. Ak máte vyváženie bielej a expozíciu nastavené správne manuálne - môžete pri danom osvetlení fotiť a fotiť - pozadie fotky bude exponované úplne rovnako - a to je väčšinou to čo chceme.

Histogram

V tejto časti si vysvetlíme ešte jeden pomerne zložitý pojem a to je histogram. Hodí sa nám to neskôr, keď budeme fotografie upravovať v PC. Histogram vedia zobraziť aj niektoré fotoaparáty, ale určite ho vedia zobraziť programy na úpravu fotiek. Z histogramu, sa dá vyčítať či je fotka exponovaná správne, keďže z displeja napr. lacnejšieho notebooku to nie je vždy poznať - určite to mnohi poznáte, záleží na to z akého uhla sa na displej pozráte.

Histogram v grafe zobrazuje, aká časť plochy fotografie obsahuje aký jas.

Na vodorovnej osi si predstavíme jas, úplne vľavo je čierna a úplne vpravo je biela. Na zvislej osi je potom časť plochy s daným jasom. Najzaujímavejšia časť histogramu je tá vyznačen červenou šípkou. Znamená, že ľavá fotografia vôbec neobsahuje jasné biele odtiene ale aj najjasnejšia časť fotografie je bledosivá. Pravý histogram naopak znamená, že fotka obsahuje aj veľkú časť úplne bielej plochy ktorá signalizuje prepal, avšak táto plocha zodpovedá pozadiu, kde je prepal OK. Zatiaľ toľko, táto proBlematika je značne akademická a netreba to prehánať.

Ďalej čítať:  7.časť - Fotografujeme zrkadlovkou, vymieňame objektívy »

« späť na obsah