Statív

 

Začneme statívom. Statív pri fotení nie je celkom nutný, každopádne poskytuje istý komfort, nemusíte stále hľadať miesto, z ktorého ste fotili minulý záber. Vačšinou je vhodné pofotiť vec z viacerých uhlov pohľadu. Na ukážkových fotkách je statív použitý, aby boli všetky zábery fotené z rovnakého miesta a vynikli tak rozdiely, na ktoré chceme upozorniť. Statív sa hodí napríklad aj na uchytenie svetla. Samozrejme vždy sa dá nahradiť niečím, čo už doma máte, ide len o spomínaný komfort práce.

 

Ak máte fotoaparát s manuálnym režimom, pri použití statívu viete nastaviť dlhší čas expozície a môžete si tak vystačiť s menším množstvom svetla, prípadne zmenšíte šum na fotografii. Ide o to, že pri nízkom ISO a slabom svetle fotoaparát nastaví dlhší čas. Ak fotíte za takýchto podmienok  z ruky, fotky môžu vyjsť neostré vďaka pohybovej neostrosti, teda že ste s aparátom pohli počas snímania (roztrasené fotografie). Pri dostatku svetla statív teda z toho dôvodu nie je nutný, ale pri jeho nedostatku vie výrazne pomôcť zvýšiť kvalitu výsledku.

 

Svetlá

 

Pri svetle platí, čím je svetlo silnejšie, tým lepšie. Čím silnejšie svetlo máme, tým viac možností práce s ním poskytuje a tým kvalitnejší záber dosiahneme. Súvisí to hlavne s citlivosťou fotoaparátu, tzv. ISO. Čím menej svetla máme, tým musíme nastaviť vyššie ISO (alebo sa nastaví automaticky) a tým viac šumu dostaneme.

Blesk, ktorý je na našom fotoaparáte, ale určite využívať nebudeme, poskytuje ostré svetlo z nevhodnej strany. Namiesto neho si zoženieme dve klasické žiarovkové lapmy, ideálne polohovatelné. Stolné lampičky majú vačšinou obmedzenie na príkon žiarovky okolo 40W, pri úsporných žiarovkách sa do tohoto limitu v pohode vojdeme aj s tými najsilnejšími. Ideálne teda stále platí, že čím silnejšia žiarovka, a čím viac žiaroviek, tým lepšie. Vhodné môžu byť i hobby halogénové svetlá za rozumnú cenu.

 

Rozptyl a odraz svetla

 

Žiarovky poskytujú bodové svetlo, ktoré vrhá veľmi ostré tiene. Ako sme si povedali minule, väčšinou potrebujeme toto svetlo rozptýliť a tiene zmäkčiť.

 

Tu vidíme fotografiu prsteňa nasvieteného jednou obyčajnou žiarovkou. Svetlo aj tieň je podobný priamemu slnečnému.

 

Ako teda svetlo zmäkčíme? Máme 2 základné možnosti.

1. Odraz
Ak máme silné svetlo nenamierime ho priamo na fotený predmet, ale napríklad na bielu dosku alebo stenu. Odrazené svetlo prichádza z celej plochy napr. steny a je oveľa mäkšie.

2. Rozptyl
Častejšie sa ale používa rozptyl svetla, ktorý dosiahneme prekrytím svetla priesvitným, no nepriehľadným materiálom. Profesionáli používajú drahé softboxy, my si vystačíme s papierom na pečenie, krepovým papierom, pauzovacím papierom, bielym igelitom, či podobným materiálom. V ukážkach budeme používať papier na pečenie, každá ho má doma a navyše mu teplo od žiarovky nerobí problémy.

 

Papier umiestnime čo najbližšie k fotenej veci, ale tak aby nebol v zábere fotoaparátu. Tak docielime najväčší rozptyl. Vidíme, že tieň sa nám krásne zmäkčil.

 

Ešte krajšie tiene dostaneme, keď vec nasvietime z oboch strán.

 

Existujú rôzne špeciálne fotostany, ktoré poskytujú dokonalý komfort, vec možeme nasvietiť z ľubovoľnej strany, sú skladacie a vyrábajú sa v rôznych veľkostiach. Mávajú i vymeniteľnú farbu pozadia.

 

 

Pred kúpou si môžeme vyskúšať, aký efekt z nich dostaNeme, ak vec odfotíme napríklad v bielej igelitke. Fotenie v igelitke funguje aj za denného svetla. Dostaneme fotografiu takmer bez tieňa.

 

 

Samozrejme všetko čo sa týka tohoto "fotoateliéru" závisí od vaších priestorových možností. Ak nemáte vyhradený priestor pre fotenie, pripravte si to tak, aby rozloženie vecí netrvalo dlho, aby vás to zbytočne neodrádzalo. Majte pripravené uchytenia, štipce, pozadia i svetlá. Výsledok určite bude stáť za to.

 

Na tejto fotke možete vidieť rozloženie, pri ktorom vznikla fotografia z prvej časti nášho seriálu.

 

 

Samozrejme, že "ateliér" na fotenie náušníc je po všetkých stránkach jednoduchší, ako ateliér v ktorom by ste napríklad chceli fotiť šaty. O fotení väčších predmetov si povieme niečo v niektorej z nasledujúcich častí.

 

Ďalej čítať:  5.časť - Vyváženie bielej, keď farby nesedia »

« späť na obsah