Dobré svetlo - základ fotografie

Čím menej svetla, tým sa fotoaparát prepne na vyššiu citlivosť ISO a to znamená jediné - VIAC NECHUTNÉHO ŠUMU. Svetlom preto nešetríme, kúpime do lampy silnejšiu žiarovku, prípadne nefotíme v kúte, ale pri okne. Ak je svetla málo, fotoaparát navyše nemusí správne zaostriť.

 


 

Okrem intenzity svetla, záleží aj na jeho kvalite, teda čo a akým spôsobom ho vyžaruje.
Svetlo môže byť tvrdé, aké robí napríklad priame slnko, alebo mäkké, aké získame v slnečnom tieni, alebo pod mrakom. V podstate ide o to, z akej veľkej plochy svetlo prichádza. Ak prichádza z jediného bodu, tieň veci je ostro ohraničený. Ak je svetlo rozptýlené, odrazené z veľkej plochy (napríklad steny izby), prichádza na vec z rôznych smerov a tieň preto nemá ostré hranice.

 

Tvrdé svetlo

 

Na ukážke vidíme náušnice, odfotené v izbe, na bielom papieri za slnečného dňa. Priame slnečné svetlo vytvára nepekné ostré tiene.

 

Mäkké svetlo

 

 

Tie isté náušnice o sekundu neskôr. Schovali sme ich do tieňa krabičky a nasvietili ich odrazeným svetlom z vrchnáku veľkej bielej krabice vľavo. Svetlo teraz prichádza z oveľa väčšej plochy a tieň je preto príjemne mäkký. Biela krabica sa v živici navyše efektne odráža. Nebojte sa skúšať, nájsť optimálnu polohu sa nemusí podariť na prvý krát. Treba si všímať odrazy a tiene, tak aby výsledok zodPovedal vašim predstavám. Majte pripravené odrazné plochy spolu s jednoduchým systémom uchytenia, aby boli rýchlo k dispozícii a nemuseli ste zakaždým improvizovať nejako inak. Na fotenie v exteriéri sa používajú i profesinálne tienitka a odrazky, o tých určite ešte bude reč.

 

So slnečným svetlom sa dá pracovať, dá sa mu rôzne tieniť a rôzne ho odrážať. Je tiež dostatočne silné. Nie vždy je však k dizpozícii, že. Preto sa nabudúce naučíme pracovať tiež so svetlom umelým - svetlo žiaroviek a žiariviek.

 

Vstavaný blesk nepoužívať!

 

Najhorším prípadom tvrdého svetla, ktoré navyše prichádza z najhoršieho smeru je svetlo vstavaného blesku fotoaparátu. Preto interný blesk fotoaparátu NIKDY NEPOUŽÍVAME, výsledok je prinajlepšom takýto:

Nikdy tiež nekombinujeme svetlo denné so svetlom žiarovky. Tieto dve svetlá majú úplne odlišnú farbu a k dobrému výsledku by sme sa nikdy nedopracovali.

 

Poznámka: Všetky pravidlá fotoškoly môžu mať výnimku,  pre zjednodušenie ju v prvých častiach nebudeme spomínať ;)

Ďalej čítať:  4.časť - Umelé svetlo, fotíme v noci, doma, na stole »

« späť na obsah